Przedimek zerowy

Najtrudniejsze – przedimek nieokreślony – za nami, więc możemy się przyjrzeć przedimkowi zerowemu. Kto jednak nie miał szansy zapoznać się z wpisem o wspomnianej części zdania, niech szybko nadrobi, by aktualny tekst nabrał jak najwięcej sensu.

Przedimek zerowy używany jest głównie przy rzeczownikach policzalnych w liczbie mnogiej. Jak to wygląda? Wcale. To znaczy mamy do czynienia ze znaczeniem lub też funkcją gramatyczną bez formy, co pięknie się zwie morfemem zerowym.  W języku polskim też to istnieje, więc nie martwcie się, że to jakaś nowość, bo np. wyraz „kot” posiada morfem zerowy mówiący o tym, że ten rzeczownik jest w liczbie pojedynczej w mianowniku i jest rodzaju męskoosobowego. Nieźle, nie? I to wszystko wiemy dzięki brakowi końcówek. Dodatkowo przedimek zerowy stosujemy głównie przed nazwami materiałów, płynów i gazów, rzeczy bez własnego kształtu i przed pojęciami abstrakcyjnymi.

  • He is a teacher. → They are teachers.
    Z jednej strony mamy jakiegoś, nieokreślonego nauczyciela, a z drugiej jakichś, niesprecyzowanych nauczycieli.
  • There is a chair in the room. → There are chairs in the room.
    Pierwsze zdanie mówi o tym, że w pokoju jest (jakieś) krzesło, a drugie, że w pokoju są (jakieś) krzesła, choć nie wiemy nawet ile.
  • My kid ate a pear and an apple. → My kid ate pears and apples.
    W pierwszym zdaniu dzieciak zjadł mi gruszkę i jabłko, a w drugim dzieciak zjadł niezliczone ilości gruszek i jabłek.
  • Water is crucial to sustain life.
    Stwierdzamy, że woda – nie żadna konkretna, ale woda jako płyn – jest niezbędna do życia.
  • Love is beautiful. Truth is important. Death is inevitable.
    Lecimy filozoficznie: miłość jest piękna, prawda ważna, a śmierć nieunikniona. Stwierdzenia te mają charakter ogólnych prawd czy prawideł, bo nie mówimy o żadne konkretnej miłości między konkretnymi ludźmi, nie mówimy o żadnym konkretnym przypadku prawdy w żadnej konkretnej sytuacji, ani nie wspominamy o żadnym określonym przypadku śmierci, a o zjawisku końca życia jako takim.

To w sumie tyle, ale zapoznajcie się też z poniższym podsumowaniem, ponieważ wrzuciłem Wam kilka dodatkowych reguł używania przedimka zerowego wraz z przykładami:

  • przed rzeczownikami policzalnymi w liczbie mnogiej, gdy wspomniane są one po raz pierwszy (Those are bananas, I don’t eat frozen foods, My children love cookies)
  • przed materiałami, płynami i gazami oraz innymi substancjami, które nie mają własnego kształtu (You can’t breathe without oxygen, Alcohol is not healthy, Do you eat meat?, Fire is dangerous)
  • przed pojęciami abstrakcyjnymi (Love is in the air, Wisdom will make you rise, Can you deal with regret?)
  • przed wyrazem bed, jeśli mówimy o spaniu lub seksie (Let’s go to bed)
  • przed nazwami posiłków, jeśli nie są poprzedzone żadnym przymiotnikiem (I never eat supper, What’s for breakfast?)
  • przed większością nazw własnych, w tym przed nazwami kontynentów, większości państw, miast i ulic (This is Martha, London is wonderful!, France is rather big, My sister lives on Oxford Street, Where’s Santa?)
  • przed nazwą zawodu w liczbie mnogiej (They are nurses, Those handsome men are firefighters, These women are managers)
  • przed nazwami wielu instytucji publicznych, gdy wybieramy się do nich zgodnie z ich przeznaczeniem (school, college, university, hospital, prison, school, court, church)

Warto zauważyć, że powyższe zestawienie obejmuje dość podstawowe wskazówki używania przedimka zerowego. Istnieje wiele innych i niezwiązanych z nimi reguł. Błędy będziecie popełniać, więc nie zrażajcie się. Analizujcie je jednak i miejcie w pamięci, że przedimki to jeden z czterech najtrudniejszych działów gramatyki języka angielskiego, które sprawiają mniejszy lub większy problem wszystkim uczącym się języka angielskiego.

Practice makes perfect, as they say, and your mistakes can be your best friends!

<> Ćwiczenia <>

Przetłumacz:

  1. Nie jesteśmy nauczycielami, jesteśmy studentami.
  2. Pora iść do pracy!
  3. Gdzie Caitlin? W łóżku?
  4. Przyjaźń nie jest wieczna.
  5. Co wolisz, jabłka czy gruszki?
  6. Ile macie dzieci?
  7. Bez wody nie ma życia.
  8. Kocham ciasta!
  9. W kuchni są szklanki.
  10. Śmierć jest nieunikniona.
  11. Powinieneś jeść więcej warzyw.
  12. John miał wypadek i teraz jest w szpitalu.
  13. Co jadłeś na śniadanie?
  14. Mieszkamy na ulicy Pięknej.
  15. Nie lubię ryb.

Odpowiedzi:

  1. We aren’t teachers; we’re students.
  2. It’s time to go to work!
  3. Where’s Caitlin? In bed?
  4. Friendship isn’t eternal.
  5. Which do you prefer, apples or pears?
  6. How many children have you got?
  7. There’s no life without water.
  8. I love cakes!
  9. There are glasses in the kitchen.
  10. Death is inevitable.
  11. You should eat more vegetables.
  12. John’s jad an accident and now he’s at hospital.
  13. What did you have for breakfast?
  14. We live on Piękna Street.
  15. I don’t like fish.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>